Lente… Dus wij halen onze trouwe tuinkers egel van stal. Ook als je die niet hebt tover je handig en zonder moeite lente op je boterham. Want tuinkers zaaien doe je zo!

Onze trouwe tuinkers egel

Al jarenlang zaaien wij tuinkers op een tuinkers egel: een platte schaal met een snuitje, waarop naarmate de tuinkers groeit, de stekels van de egel te voorschijn komen. En als de tuinkers voldoende is gegroeid kun je bovendien nog een week genieten van de egel. Gebruik je tuinkers door een salade bijvoorbeeld, dan gaat de egel naar de kapper.

Hoe zorg je voor eetbare tuinkers wanneer jij dat wilt?

Om er zeker van te zijn dat jouw tuinkers eetbaar is, begin je 10 dagen van tevoren met het zaaien van deze zaadjes.

  1. Neem een mooi schaaltje of een plat bord met een mooi randje en leg daarop een lange watten. Wattenschijfjes mag zelfs ook, die leg je wat losjes een beetje half over elkaar. Als de watten mooi verdeeld zijn, giet er dan een klein beetje water bij totdat alle watten voldoende vocht hebben opgenomen. Het geheel wordt nu steviger wat een goede basis is om de zaadjes over uit te spreiden. Kies je voor een dieper schaaltje, zoals bijvoorbeeld een eierdopje – zorg er dan voor dat je voldoende watten op de bodem legt en dat er licht bij de zaadjes kan komen.
  2. Pak het zakje met tuinkers en schud heel rustig de zaadjes eruit, zodanig dat ze mooi verdeeld over de watten verspreid liggen. Als je dit samen met je kind wilt doen, schud dan de zaadjes eerst in je hand of in een schaaltje en laat je kind er dan steeds wat zaadjes uithalen en die op de watten leggen. Je kind kan daar ook een klein lepeltje bij gebruiken.
  3. Als alle zaadjes mooi verspreid zijn komen te liggen, dan druk je ze ligt aan met je vingers. Dit zorgt ervoor dat de zaadjes direct contact maken met het vocht in de watten en het ontkiemen wordt gestimuleerd (Foto Dag 1).
  4. Kies een aangenaam plekje met voldoende licht (maar geen fel zonlicht) om de zaadjes de komende dagen te laten ontkiemen.

TLC, Tender Loving Care..

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, dan zijn de komende dagen de volgende zaken van belang: zorg ervoor dat je elke dag een slokje water geeft. Geef geen grote plens maar verspreid een kleine straal kalm langs de zaadjes. Gaat je waterstraal te hard, dan verplaatst het de zaadjes en spoelen ze weg of ze komen vreemd verdeeld over de schaal te liggen. Bij een egel zal dan een heel vreemd stekelpatroon ontstaan.

Draai elke dag het schaaltje om. Dit zorgt ervoor dat alle zaadjes evenveel licht ontvangen. Bovendien zullen de tuinkersplantjes als zij wat groter zijn rechtop gaan groeien en niet scheef naar één kant bijvoorbeeld.

Houd in de gaten dat de tuinkers niet droog komt te staan. De plantjes hebben veel vocht nodig en eenmaal droog gaan ze onmiddellijk slap hangen en is het moeizaam om ze weer sappig en stevig te krijgen.

Tadaaa!

Hieronder zie je de groeifases van de tuinkers. Het is zo gemakkelijk en ontzettend leuk om deze gezonde en frisse tuinkers op de ontbijttafel te zetten. Met dit stappenplan ben jij in 10 dagen verzekerd van deze heerlijke pittige tuinkers.

Naar de kapper

Haal eventueel de bruine velletjes van het tuinkersgroen af. Op sommige zie je dat het is blijven zitten. Dit komt omdat de zaadjes bij het zaaien wat te dicht op elkaar lagen. Misschien vind je die velletjes onsmakelijk maar ze zijn gewoon eetbaar en je kunt ze redelijk goed verwijderen. Knip de tuinkers zoveel je wilt. Hij groeit niet meer aan maar met een hoeveelheid als wij gezaaid hebben kun je toch aanzienlijk oogsten. Jijzelf kiest ervoor om de steeltjes erbij af te knippen of alleen de groene blaadjes te knippen.

Hoe gezond is tuinkers eigenlijk?

Onze kinderen – en wijzelf trouwens ook – kunnen er geen genoeg van krijgen. Is de tuinkers eenmaal volgroeid dan zien we deze terugkomen op onze boterham met kaas, in onze sla, in de soep, in onze zelfgemaakte eiersalade, tussen de hamburger en als bedje voor onze versierde paaseieren. En we grissen steeds een paar sprietjes om op te kauwen; heerlijk pittig vinden we dat!

Tuinkers behoort tot de groenten. Het bevat veel vezels en voedingsstoffen en vrijwel geen calorieën. Het bevat veel vitaminen (vooral A en C) en mineralen (calcium, ijzer en kalium).