Het juiste slaapritme voor je kind vinden is een uitdaging. Elk kind heeft voldoende slaap nodig, want van voldoende slaap groeit je kind goed, kan hij zich beter concentreren op school en heeft hij genoeg energie om de dag door te komen. Vooral nu met de feestdagen kan je kind erg onrustig zijn en is het ritme soms ver te zoeken. Hier 10 tips:

1. Moeilijk in slaap vallen

Sommige kinderen vallen moeilijk in slaap, liggen lang wakker en daardoor zijn ze in de ochtend moeilijk wakker te krijgen. Een lichtwekker zou een uitkomst kunnen zijn. Dat kan je kind helpen om makkelijker op te staan, alsof de zon opkomt. Je kind wordt dan op een rustige natuurlijke manier wakker.

2. Als je kind te vroeg wakker is

Andere kinderen vallen snel in slaap en staan in de ochtend weer vroeg naast hun bed. Spreek met je kind af dat hij nog even rustig in bed blijft liggen totdat hij papa of mama hoort of laat ze rustig spelen op hun eigen kamer. Je kunt een kidssleep klok aanschaffen voor je kind, deze geeft doormiddel van een verlicht plaatje aan of het al tijd is om op te staan. Werkt super goed!

3. Zorg voor rust

Zorg voor een rustige en redelijk donkere kamer. Maak de slaapkamer gezellig en ruim het altijd even op samen met je kind, dit zorgt voor overzicht en rust. En een heerlijk knus bedje maakt het zo lekker om in te slapen.

4. Nachtlamp

Je hebt tegenwoordig mooie nachtlampjes voor in het stopcontact, deze geven subtiel licht. Want van te fel licht slaapt je kind niet. Op deze manier hoeft je kind niet meer bang te zijn in het donker en dat geeft een fijn en veilig gevoel.

5. Vaste bedtijd

Zorg ervoor dat je een vaste bedtijd heb voor je kind. Spreek met je kind – als de leeftijd hierbij past- een tijdstip af, wanneer het bedtijd is. Op deze manier kan je kind hier naar toe leven.

Je kunt bijvoorbeeld vertellen aan je kind: ” als de grote wijzer beneden staat, dan gaan we naar boven en voorbereiden op het slapen gaan”. En als je kind al wat ouder is, wil het nog wel eens zelfstandig naar bed gaan en dan kun je vragen: “ga je nog wat lezen, muziek luisteren of schrijven?” Spreek hierbij wel een duidelijke slaaptijd af en check altijd even of ze zich hieraan houden.

Een vaste bed tijd, ook voor het wat oudere kind, is erg fijn.

6. Intensieve spelletjes

Doe geen intensieve spelletjes voor het slapen gaan, zoals computeren, iPad, telefoon of stoeien. Het witte licht van het apparatuur zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt en van stoeien wordt je weer actief.

7. Samentijd

Stel een ‘samentijd’ in voor het slapen gaan. Een half uur van te voren even wat rustigs doen, bijvoorbeeld lezen met elkaar, een rustig spelletje doen of na praten over de dag. Na praten over de dag kan heel fijn zijn voor je kind. Ze kunnen alle leuke dingen vertellen maar ook de minder leuke dingen die ze hebben mee gemaakt. Stel je kind gerust, je kunt er altijd nog de volgende dag op terug komen als je kind daar behoefte aan heeft.

8. Voorlezen

Voorlezen, hoe leuk is dat. Veel kinderen vinden het geweldig. Als je kind nog klein is dan kun je steeds het zelfde boekje voorlezen. Misschien saai voor de ouders maar heel erg fijn voor je kind. Herhaling biedt structuur en dat geeft veiligheid. Wat ze zien is bekend en bekende dingen zijn fijn. Ook al is je kind groter, voorlezen blijft leuk. Op den duur kan je kind zelf lezen en kunnen jullie elkaar voor lezen.

9. Vermijd suikers

Vermijd suikers voor het slapen gaan, hier kan je kind druk of onrustig van worden. Laat frisdrank en vruchtensap zoveel mogelijk staan en vermijd snoepen voor het slapen gaan.

10. Bedritueel

Maak gebruik van een bedritueel. Dat vinden ze vaak toch het prettigst. Zorg ervoor dat het naar bed brengen een ontspannen ritueel wordt.

Wens je kind welterusten. Geef je kind een Knuffel, kusje of zet muziekje aan. Je kunt even 5 minuten bij je kind in bed gaan liggen of  je blijft boven om te rommelen, zodat ze weten dat je in de buurt bent. Het is maar net wat je kind prettig vindt en hoe jij je er als ouder tegenover staat.

Vertel je kind hoe fijn slapen eigenlijk is en praat erover met je kind. Is je kind goed in bed gebleven? Geef het dan een compliment. Let goed op de signalen van je kind en hoe moeilijk het soms ook blijft je kunt je kind niet dwingen.