Een moeilijke eter? Een kind zoekt grenzen op, dus ook met eten. Het wil zelf bepalen of het zijn bord leeg eet. Een goede eter is een kind dat van alles wat eet, nieuwe smaken uitprobeert en niet persé zijn bord hoeft leeg te eten. Hoe je dat bereikt lees je hier: 5 tips om het eetmoment leuk, gezellig en leerzaam te maken.

1. Voer een gesprek met je kind waar het eten vandaan komt

Als de tafel gedekt is en iedereen zit, voer dan eens een gesprek over wat er allemaal op tafel staat.

Mama zegt.. Welke producten staan er op tafel? Waar komt ons eten eigenlijk vandaan? Van welk dier komt het vlees? Waar woonde het dier? Hoe groeien erwtjes en wortels?

Je kind ziet welke producten er allemaal op tafel staan en het wordt op een positieve actieve manier betrokken bij bij het eetmoment. Ondertussen leert het al spelenderwijs waar alle producten vandaan komen.

2. Een menu samenstellen

Wat zullen we eten? Durf je kind eens te betrekken bij die vraag die jij elke dag weer moet zien te beantwoorden. Maak het niet te ingewikkeld en stel geen hoe eisen. Het gaat er eerst om interesse te wekken bij je kind. Maak daarom ook samen een boodschappenlijstje. Je kind mag alles roepen waarvan hij denkt dat het voor het gerecht nodig is. Schrijf of teken hierop de boodschappen die je kind mag zoeken in de winkel. Geef het een potlood mee de winkel in en laat je kind de gevonden boodschappen afstrepen. Zo wordt boodschappen doen leuk, leerzaam en je kind wordt betrokken bij het uitzoeken van de producten. Zo leert het ook hoe een gezonde maaltijd is samengesteld.

3. Samen met je kind koken

Een ei pellen, groenten en fruit wassen of een broodje smeren. Samen rommelen in de keuken is een leuke en positieve bezigheid. Zonder hooggespannen verwachtingen over een maaltijd die het samen met jou moet bereiden, vind een kind het gewoon heel fijn om in jouw nabijheid te zijn.

Als jij ervan geniet om in de keuken bezig te zijn, dan geniet jouw kind met je mee en leert het nog veel ook!

Dan gaat het helpen haast vanzelf en wordt het een hartstikke leerzaam moment. Al doende leert het veel over het eten en als je kind samen met jou het eten klaarmaakt, wil het vast wel wat proeven of het opeten. Bekijk zelf goed waarbij je kind kan helpen en geef je kind de ruimte.

4. Aan tafel!!

Samen aan tafel eten heeft veel voordelen. Ten eerste wordt er gezonder gegeten, ten tweede het is goed voor de taalontwikkeling van je kinderen (er vinden vaak meer gesprekken plaats) en ten derde het samen zijn aan tafel als gezin voelt heel fijn.

Wees wel duidelijk wanneer de tafelmomenten plaatsvinden: hoe laat ga je aan tafel en wanneer is een tafelmoment afgelopen. Laat de het tafelmoment niet langer dan 20 minuten duren. Ook al eet je kind weinig tot niets. Ruim gewoon de tafel af. Straffen heeft geen zin, dat werkt alleen maar averechts.

LEES HIER: ALS JE KIND HET ‘NIET WILLEN ETEN’ALS MACHTSMIDDEL GEBRUIKT

Mama zegt.. blijf consequent. Het volgende eetmoment gaat vast beter.

Geef geen extra snacks voor of na de maaltijd, anders houd je het slechte eten in stand. Je kind hongert zichzelf heus niet uit. Hij gaat vanzelf wel eten als hij ontzettende trek heeft.

5. Schep kleine porties op

Als er teveel op het bord ligt en je kind heeft het idee dat hij een hele berg moet opeten, zal hij er niet aan beginnen of gaat het allemaal erg langzaam. Het eet echt nog niet zoveel als jij en opscheppen kan altijd nog. Laat het eventueel zelf opscheppen en zelf bepalen wat hij opeet. Het kan zijn dat je kind dan weinig tot niks eet. Maak je daar geen zorgen om zolang je kind levendig en energiek is krijgt hij genoeg binnen.

Mama zegt.. maak je niet teveel zorgen over tekorten, meestal hebben ze nog wel wat reserves. Probeer er dus geen machtsstrijd van te maken. Zo blijft het gezellig aan tafel en leert je kind dat negatief gedrag niet wordt beloond.

LEES HIER: 3 TIPS OM GEZOND ETEN LEUK TE MAKEN